Skip to main content
Artikel

3 måder du kan tjene penge på Business Intelligence

By 20. februar 2020april 15th, 2021No Comments

Den vigtigste funktion for Business Intelligence er at omdanne din data til indsigter, som du kan handle på, så du proaktivt kan imødekomme dine kunders behov. Men når BI bruges rigtigt, kan du også tjene penge på det. Vi viser dig tre måder i denne artikel.

Business Intelligence i ikoner. Viser dataudtræk, mål, planlægning, strategi, indsigt, rapportering og succes.

Når BI bruges rigtigt, er det muligt at optimere hele forretningen, øge sine konkurrencefordele og virksomhedens generelle indtjening. I denne artikel kommer vi ind på tre måder, hvorpå du kan gøre netop det med Business Intelligence.

1. Bedre driftseffektivitet med hurtigere og mere nøjagtig rapportering

Økonomirapportering, dataudtræk, -modellering og -strukturering er for nogle virksomheder en tung opgave, der kan tage op til flere timer og som også kræver ekstra bemanding. Men med Business Intelligence er den tid ovre.
Når du tilslutter alle dine datakilder til en BI-platform, får du et klart overblik over alle dine data og markedsføringsindsats samlet ét sted. Der er heller ikke behov for yderligere medarbejdere, så du sparer også på rekrutteringsfronten.

Men lad os tage et konkret eksempel fra en større dansk virksomhed. Her sad der tre-fem medarbejdere, der var ansvarlige for at lave hele virksomhedens økonomirapportering. De lavede 17 excelark med 13 faner sendt ud til 79 ledere. Halvanden måned tog det dem, før alt data var sammenlagt.

Virkplan kom på opgaven og trak data ud af deres økonomisystem. I tre dage byggede vi på den nye ledelsesrapportering. Den løsning, der kører hos dem nu, gav de 50.000 kr. for. Den live-opdateres til alle 79 ledere på PilotBI og så er den tjent hjem i måned to.
Men vigtigst af alt, så er det den mest nøjagtige rapportering, du overhovedet kan få. Nemlig rapportering i realtid. Det leder os videre til:

 

2. Forbedret datakvalitet afføder bedre forretningsbeslutninger

Automatiserede og mere effektive rapporteringer, betyder også, at du kan bruge dine data på en bedre måde. Din virksomheds vigtige beslutningstagere behøver ikke at tage beslutninger til i morgen, baseret på sidste måneds gamle data. Eller prøve at finde frem til sandheden ved at sammenligne forskellige udgaver af excel-ark. Eller endnu værre – tage vigtige beslutninger alene baseret på deres mavefornemmelser.

Når du udelukker manuel sortering og rensning af data, så reducerer du også marginen for menneskelige fejl. Du undgår fejlindtastninger og du undgår gamle versioner. Du kan se hele forretningen i realtid.

  • Hvordan går det?
  • Hvor mange salg laver vi?
  • Antal møder?
  • Hvor meget sygefravær har vi?
  • Hvor meget belastning på medarbejdere?

Det er svarene på disse, du gør klogt i at lede ud fra. Du får en stærkere datakvalitet, som du med ro i maven kan basere sunde forretningsbeslutninger på. Datadrevet ledelse handler nemlig om at træffe de rigtige beslutninger, men i den grad også om at få det bedste ud af sine medarbejdere ud fra et positivt approach. Mange af de rigtige beslutninger skal tidsnok føre til en sundere bundlinje.

 

3. Øget ROI gennem bedre investeringer

Med nye og nøjagtige data bliver din forretning også bedre til at forudse slagets gang. Dit salgs- og marketingteam kan identificere deres kunders rejse mere nøjagtigt og kan tilpasse deres digitale kampagner. Din økonomiafdeling kan fordele budgetter på muligheder, der bliver vurderet som værende mere rentable, så du bedre undgår udgifter til områder, der giver ringe eller ingen afkast.
Business Intelligence as a service bliver også mere synligt, nu hvor det er lettere tilgængeligt for alle. Flere afdelinger får adgang til deres eget data og BI-system og klarer selv rapporteringer. Og BI-systemet er også tilgængeligt på mobil, så rapporteringen kan tilgås overalt – så længe der ellers er en internetforbindelse.

De ovennævnte faktorer bidrager til større indtægter gennem reducerede omkostninger på eksempelvis områder som drifts- og medarbejdereffektivitet.
Når din virksomhed bliver mindre afhængighed af analytikere, undgår du flaskehalssituationer i rapporteringsprocessen. Det giver din virksomhed mulighed for at bevæge sig i et helt andet tempo, så I kan bibeholde jeres konkurrencemæssige fordele.