Business Intelligence er ikke kun rapportering, som man ofte kender det. BI giver dig muligheder for at se på trends og udviklinger. Derved får man mulighed for at fastlægge strategier ud fra et oplyst grundlag.
Når man taler om Business Intelligence, kaldet BI, er der ofte en træthed at spore. Det skyldes, at mange har fået fortalt, at man skal have BI – men ikke hvad det skal gøre godt for? Hvad leder man efter? Hvordan skal den nye viden bruges?
Business Intelligence handler primært om at samle dine vigtigste forretningsdata i én fælles platform. At gøre dig i stand til at styre din forretning fra ét sted med et 360 graders overblik. Dette kan lade sig gøre, da data fra alle systemer er samlet et sted. Ofte kommer snakken om BI til at omhandle data og strukturering af denne. Man burde dog have langt mere fokus på, hvordan data kan konverteres til viden. En viden som skal deles.

Gør data tilgængeligt for alle
Nogle af de fordele, som et Business Intelligence system kan give dig, er at I alle ser på det samme billede. Væk er forskellige versioner af Excel-ark og et hav af PowerPoint præsentationer. I ser alle på det samme opdaterede billede af forretningen.
En anden stor fordel er at data bliver alle-mands-eje. Her handler det om at frigøre sig fra virksomhedens regnearks-ekspert. Det gøres ved at gøre data tilgængeligt for alle på en grafisk og struktureret måde. Derved kan dem med det faktiske domæne-kendskab give sit besyv med. Sammen bliver man klogere.
En af de ting vi i Virkplan har erfaret er, at BI-projekter hurtigt kan blive til klassiske ”IT” projekter. Pas på at det ikke bliver til store projekter uden umiddelbar værdiskabelse. Der er i dag værktøjer tilgængelige, der gør det muligt at gøre BI-systemer agile og fleksible. Begge dele yderst vigtige for at sikre en forankring i organisationen.

Få succes med BI
For at sikre succesen med et BI-projekt skal man have styr på, hvem modtagerne er.
Det er slutbrugeren, der skal arbejde med det, og de skal kunne se en umiddelbar værdi ved at bruge det. Det kan ofte være svært for ledelsen at turde stille et værktøj til rådighed, som kun viser en del af billedet. Det er dog essentielt, at organisationen føler sig hørt og kan genkende sig i løsningen. Hvis man er seriøs omkring, at virksomhedens data er ”alles” data – så skal man også turde lave et BI-system, der er målrettet slutbrugeren – også selvom det kun viser en del af verdensbilledet.
En del BI projekter bliver mødt af en skjult modstand. Ofte er medarbejderne bange for at de bliver kigget i kortene, og at ledelsen nu skal til at bedrive makro ledelse. Disse modstande kan være helt reelle, og derfor skal man være helt klar og tydelig i, hvad formålet og gevinsterne er med BI-systemet. Enhver medarbejder skal kunne se, hvad der er af fordele i det for dem.
Business Intelligence er ikke kun rapportering, som man ofte kender det. BI giver dig muligheder for at se på trends og udviklinger. Derved får man mulighed for at fastlægge strategier ud fra et oplyst grundlag.