Region Nord har indgået en stor aftale med Aarhus-virksomheden Virkplan om udvikling af et bevillingssystem til regionen. Systemet indarbejdes i den elektroniske patientjournal og skal sikre, at patienter efter udskrivning fra hospitalet får den korrekt ordinerede medicin og hjælp i hjemmet.
Region Nordjylland har indgået en stor aftale med Aarhus-virksomheden Virkplan om udvikling af et bevillingssystem til regionen. Systemet integreres i den elektroniske patientjournal og skal sikre, at patienter efter udskrivning fra hospitalet får de korrekte produkter i hjemmet.
Virkplans abonnementsbaserede forretningsplatform anvendes som grundlag for systemet, og ovenpå bygges en 100 procent skræddersyet løsning, som skal indgå i den elektroniske patientjournal.
Håndteringen af hvilke produkter patienter har brug for efter udskrivning fra hospitalet foregår i dag manuelt. Den nye løsning vil sikre at bevillingen følger patienten, og med integration til indkøbssystemet, at de korrekte produkter indgår i de pakker, patienten skal have i hjemmet.
Løsningen skal således både tage hånd om patienten og gøre arbejdsgangen nemmere og mere sikker for hospitalspersonalet. På sigt skal der udvikles en bedre løsning til bestilling af produkter i hjemmet, som kan håndteres af patienten selv eller af hjemmeplejen.
Med systemet, som forventes i drift ultimo 2023 følger muligheden for at lave statistik samt en mere professionel styring af patienternes forbrug.
Centerchef i Region Nordjylland, Susanne Nielsen, lægger særlig vægt på, at Virkplan har øje for brugervenlighed.
- På baggrund af en innovationspulje som Region Nordjylland har udbudt, har vi fået tilskud til at udvikle et bevillingssystem, der skal gøre det nemmere at flytte en patient fra hospitalet til hjemmet. Vi har indgået aftale med Virkplan om at udvikle systemet for os og noget af det, der bl.a. har gjort, at vi har valgt dem er, at de anvender UX-konsulenter og er rigtig gode til at fokusere på brugeroplevelsen og den virkelighed, systemet skal indgå i. Det synes jeg er meget vigtigt og samtidig fokuserer de på, at gøre tingene enkle og ikke at problematisere processen, og det er rigtig godt. Vi er med hele vejen igennem processen ved løbende statusmøder, som giver os mulighed for at drøfte problemstillinger undervejs, siger centerchef Susanne Nielsen.
Susanne Nielsen peger ligeledes på, at regionens samarbejde med Virkplan både er rettet mod omkostningsbesparelser og et mere tilfredsstillende arbejdsliv for sundhedspersonalet.
- For mig handler det om at hjælpe regionen med at spare administrationsomkostninger og gøre det nemmere og mere tilfredsstillende for hospitalspersonalet at gøre en hospitalspatient til en hjemmepatient. Behovet for dette er stigende i disse år, fordi vi får flere og flere hjemmepatienter. Mit ønske er, at systemet bliver lige så nemt og intuitivt at bruge som Mobile Pay, og at personalet på hospitalerne vil få en reel lettelse i arbejdsgangen i et mere sikkert system, slutter Susanne Nielsen.