Admin

Brugerrettigheder i portalen

Administration af brugere, rettigheder og adgange samt konfiguration af felter i projekter

Last Updated on
April 11, 2025
"Admin" er kun synligt for Company admins. Det er her, du opretter brugere og grupper.

Er du company admin er det dig, der kan administrere de andre brugeres rettigheder og adgange.

Virkplan vil ved support-tickets henvise til virksomhedens Company admin for tilretning af rettigheder på de enkelte brugere. Virkplan vil altid være behjælpelig med at rette og ændre tilladelser, men vi henviser til godkendelse hos Company admin først.

Ønsker man en grundigere indføring til brugerrettigheder, kan man altid kontakte Virkplan på kontakt@virkplan.dk

Admin modulet består af nedenstående undermenuer.

Groups

Det er her, du kan oprette nye grupper. Når du opretter en gruppe, angiver du tilladelserne for gruppen, rapportadgange, og du kan vælge, om brugere er medlemmer eller gruppeadministratorer.

Users

Her opretter du nye brugere, indstiller tilladelserne for brugerne og vælger brugerens rolle. Tilføj funktioner, gruppemedlemskaber og rapportadgange. Brugeren skal være oprettet, før der sættes tilladelser i "Projects".

Man kan også give tilladelser til brugerne via features. Disse features vil kun kunne til - og fravælges, hvis de ligeledes er slået til på virksomhedens "Company". Dette aftales med Virkplan.

Dette vil kun vises for de brugere, der har Projects i portalen

Vi har lavet tooltips ud for hver rettighed, som giver en forklaring af de enkelte rettigheder.

Har man fx. sat flueben i "can edit projects" tilsidesætter denne rettighed de andre rettigheder der hedder noget med "Can edit Projects...."

BEMÆRK – "Højere" tilladelser på en bruger eller i gruppen tilsidesætter, hvad en bruger ellers får af rettigheder, og rettigheder på bruger og gruppe skal ses som komplementære til hinanden.

Access – Reports

Konfigurering af rapportadgang. Her giver du grupper eller brugere adgang til specifikke rapporter. Du vælger en rapport og vælger, hvordan adgangen skal være for gruppen eller brugeren. Det vil fremgå, hvem der har allerede har rettigheder og dette vil også kunne ses på brugerens profil.

Access – Sites

Konfigurer webstedsadgang. Giv brugere og grupper adgang til bestemte sites. Det vil fremgå, hvem der har allerede har rettigheder til denne side.

Access – Import

Konfigurer importadgang. Konfigurer, hvilke brugere og grupper der må uploade filer.  Det vil fremgå, hvem der har allerede har rettigheder til denne side.

Master documents

Dette er dokumentbiblioteket for masterdokumenter. Når der uploades dokumenter til fx. en opgave eller et projekt, kan man vælge at uploade dem fra eksisterende dokumenter, som her henviser til Master Documents.

Portal Usage

En fælles rapport som viser brugen i Virkplan portalen for dit company. Alle Company admins har adgang og Portal Usage vil ligge under Admin.

Members vil kunne se den som et menupunkt for sig selv, hvis man som "member" bruger har fået adgang. Dette gives via en feature på brugeren.

Det er her du konfigurerer triggers, tags og Area fields.

Actions

En automatisk trigger/action som Virkplan kan sætte op til at kalde en funktion, når en opgave er udført. F.eks. sende en e-mail til en bestemt person, når opgaven er udført. Virkplan kan også være behjælpelig med en Call back url, som fx. start event.

Tags

Her kan du oprette tags. Når et tag kan det tilføjes til en opgave allerede på templateniveau, men også efter at projektet er oprettet. Du kan tilføje flere tags til en opgave. Tags vises som et felt under "Information" i en opgave.

Tags kan fx. bruges til at se, hvilken afdeling/gruppe, der blev sat som "assignee" på en opgave, før "assignee" blev ændret til en bestemt person. Hvis du navngiver et tag med en gruppe - eller et afdelingsnavn, kan du filtrere på det tag i opgavelisten og derved få vist hvilken afdeling, der har ansvaret for opgaven.

Tags vises i Tasks-listen som en kolonne, som du kan filtrere på.

De skal redigeres under projects configurations.

Projekt Area Fields og Task Area Fields

Projekt area fields vil blive vist i projekt “overview”. Konfigurer Area fields som bl.a. tekst, dropdown, dropdown multivalg, adresse eller efter URL fra en virksomhedscentral. Det kan være kundenummer, projekttype, region, kontonr. eller hvad en virksomhed nu har brug for til deres projektoverblik. Du kan tilføje så mange Area fields, som du ønsker. Area fields vises i projektlisten, og du kan filtrere på dem. Det er også muligt at se Area Fields i rapporterne. Du kan ændre rækkefølgen af Area fields. Dette vil så slå igennem på alle fremadrettede projekter, der laves.

Man kan også lave area fields på opgaver. Disse vil dog kun kunne ses på selve opgaven.

Area fields kan til - og fravælges allerede på templateniveau, således man inden man starter et nyt projekt kun udstiller de area fields, man ønsker på det givne projekt og projektets opgaver.

Custom Containers

Det er også muligt at tilføje "Custom containers" til projekter og opgaver. En datakilde bruges af containere som udgangspunkt for dataindsamling.

Dette vil kræve at der konfigureres en datakilde. Vi henviser til at kontakte Virkplan for konfiguration.

Når denne datakilde er konfigureret kan man tilføje sine Containers og selv navngive dem. Har man flere datakilder vælger man ved oprettelse, hvilken en Containeren skal bruge.

Eksempler på Custom containers kan være, at man kan se antal henvendelser fra en kunde på sit projekt eller man kan se relaterede projekter eller opgaver.

BEMÆRK: Sletning af Area fields kræver en oprydning fra Virkplans medarbejdere, når de er brugt på igangværende projekter og gamle projekter.

"Admin" er kun synligt for Company admins. Det er her, du opretter brugere og grupper.

Læs mere i fanerne; Generelt, Opsætning, Konfigurering af adgange og Projects Configurations

Book et møde med Virkplan

Skriv til os og vi sidder klar til at fortælle dig om vores løsninger. Det er 100% uforpligtende.