Ekspertnyhed - Læs vores erfaringer omkring Business Intelligence
1. Vælg en løsning der både kigger fremad og bagud. Det er naturligvis vigtigt med rapporter om sidste måneds omsætning, hvordan omsætningen fordeler sig på forretningsområderne, hvordan virksomheden performer i forhold til sidste år mv. Men der hvor BI virkelig giver værdi er ved at kigge fremad. Dvs. hvordan performer vores projekter, holder vores kalkulation, køber den enkelte kunde det samme som tidligere og hvis ikke, hvor ses ændringen. Ved at få indblik i dette, kan der laves ændringer her og nu, og BI bliver pludselig et værktøj til forretningsledelse. Vi anbefaler altid, at hele organisationen får adgang til BI-løsningen, og der bliver lavet dashboards/rapporter, der gør at de nemt kan få indblik i deres projekter, salg, indkøb, eller hvad det nu er, de sidder med, så de kan handle på den nye viden hurtigt.
2. Når der skal vælges en BI-løsning er der ofte udelukkende fokus på, om løsningen kan integreres med andre systemer, hvor tit løsningen/systemet opdateres, om der er en god support, hvad prisen er mv. Man glemmer helt at kigge på brugeroplevelsen i løsningen. Brugeroplevelsen betyder alt for, at løsningen bliver brugt. Dvs. når du skal vælge en løsning så sørg for, at den virksomhed, der skal levere løsningen både er dygtige programmører, har forretningsforståelse og har grafiske kompetencer.
3. Vælg en standardløsning og brug løsningen i en periode, så du lærer BI at kende. På den måde kan du danne dig et overblik over, hvilke rapporter du har brug for. Alt for mange går død i at definere alt fra starten, hvor man ikke har de store forudsætninger for det, og ender med ikke at komme i mål. Hvis du derimod bruger løsningen i en periode og anvender de standardrapporter, der ligger, ved du, hvad du gerne vil have og de sidste ca.20% kan specialdesignes til dig.